SHOBLOGG

07/11/2009

Et oppgjør med «åndelig» selvutvikling på kommersiell basis

Filed under: Aktuelt,Filosofi,Psykologi — by Sverre Hoem @ 13:29
angels2

Det er liten grunn til å tro at slike karakterer kan hjelpe oss i våre jordiske liv

På Cappelen-Damm er det nylig utgitt en bok om bruk av skytsengler i selvutvikling. Den er skrevet av to kvinner, den ene har ikke etternavn, noe som tyder på royal familiebakgrunn. Selvutviklingslitteratur interesserer meg: Jeg skriver selv innen samme sjanger, men heldigvis på et annet forlag. Mine tekster er forankret i psykologisk forskning og klinisk erfaring. Om det faglige innholdet i boken om selvutvikling basert på skytsengler har jeg følgende kommentar: BULLSHIT. Jeg skal begrunne dette uforbeholdent negative standpunktet nærmere, men først må jeg klargjøre mine grunnholdninger hva gjelder religiøsitet.

MINE PREMISSER:

  • Jeg er komplett areligiøs. Ikke egentlig av prinsipp, det har bare blitt sånn. Verken Jesus eller andre har noengang «kommet til meg» og i mangel av religiøse opplevelser forblir jeg inntil videre en ikketroende humanist.
  • Gudstro og annen religiøs opplevelse og/eller overbevisning er et individuelt fenomen, og jeg respekterer enkeltindividets religiøsitet – betingelsesløst og med selvfølgeliget – og jeg forventer at andre ikketroende gjør det samme.
  • Jeg er sterkt kritisk til enhver religiøs misjon (senere utdyping i annen bloggpost kan påregnes).
  • Jeg er sterkt kritisk til menigheter (senere utdyping i annen bloggpost kan påregnes).

JEG MENER AT «ÅNDELIG» BASERT SELVUTVIKLING ER BULLSHIT FORDI:

  1. Den er uten empirisk grunnlag og mangler innholdsmessig substans. Den ferske utgivelsen om skytsengler baserer seg utelukkende på frittflytende synsing. Teksten er en næringsfattig ordsalat hvor hovedingrediensene består av intetsigende selvfølgeligheter og subjektivt baserte forestillinger fra et ikke alment observerbart utenomjordisk tankeunivers. Slikt hører hjemme i skrivebordsskuffen.
  2. Den forfører. Ved å inngi håp som ikke saklig sett kan forventes innfridd. Husk at produktet markedsføres som selvutvikling. Det skaper forventning.
  3. Den kan i enkelte tilfeller være skadelig. Men ikke så ofte, i de fleste tilfellene vil utfallet variere fra tilfredshet (mange setter jo pris på de nyreligiøse strømningene) til harmløs irritasjon (for de som angrer på kjøpet). Men igjen: Skytsengler selges som redskap i selvutvikling. Noen av de som søker selvutvikling har psykiske vansker, og i noen tilfeller vil vanskenes art være slik at de forsterkes når personen eksponeres for et såvidt løst realitetsforankret materiale somk det her er snakk om.

2 kommentarer »

  1. Jeg lurer på en ting: Hva ville du gjøre om du fikk en pasient som mente hun/han hadde funnet skytsengelen sin og hadde fått fornyet håp og hjelp i hverdagen? Ville du snakke vedkommende «til fornuft»? Eller ville du vurdere å trekke det inn i terapien på en eller annen konstruktiv måte? Er det ikke mange psykisk syke som bærer på en slags åndelig lengsel – og i så fall blir det ikke etisk problematisk å nærmest avfeie det?

    Hilsen nysgjerrig

    Kommentar av Benedicte Irgens — 18/11/2009 @ 10:18 |Svar

  2. Jeg prøver aldri å snakke folk til fornuft i åndelige spørsmål. Det er ikke mitt fagfelt og hører ikke hjemme i min rolle som psykolog. Det ville dessuten vært respektløst.
    Generelt blir jeg glad når noen finner noe som hjelper dem – det jeg har prøvd å blogge om her angår er den kommersielle virksomheten – personlige overbevisninger legger jeg meg ikke borti.

    Kommentar av Sverre Hoem — 18/11/2009 @ 20:52 |Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.